Sunday, November 14, 2010

kenapa sejarah penting???

Hari sungguh bersejarah dalam hidupku..pada mulanya aq ingt pengisian ini adalah membosankan.. tp akhirnya aku taw dan faham ape yg cube disampaikan..bukan untk diriku sahaja malahan aq rase tercabar jika dilihat merenung kembali ilmu yg telah di ajarkan kembali.. iaitu mengenali SEJARAH KITA..apa itu sejarah?? Mungkin bg org yg tidak suke kepd sejarah mereka akan berkata “ bosanla sejarah ni mengantuk lah” dan pelbg alas an lg yg kite dpt dgr.. tp cube kite renungkan mengunakan sedalam dalmanya dan cube kite paham melalui hati ape sebenarnya yg di maksudkan dgn sejarah..

Sejarah kita bermula pada zaman bila?? Dan sejarah islam pula bermula pada zaman bila?? Cuba kita fikirkan sejenak..mungkin kita terlupa dari mana asal usul kita.. kita sebenarnya berasal dari nabi adam alaihisalam.. antum binu adam wal adam minal turab..itulah sejarah asal usulnya manusia.. dan bagaimanapula dgn islam?? Islam pun begitu juga bermulanya islam pada zaman nabi adam sehingga zaman nabi terakhir iaitu nabi muhamad..tetapi sebelum lahirnya nabi muhamad kira3 610tahun tiada khalifah di muka bumi dan pada zaman itulah berlakunya zaman jahiliyah.. zaman yg sungguh gelap pada umat manusia pada zaman itu..manusia pada zaman itu tiada pengangan agama dan melakukan aktiviti2 yg bertentangan dgn islam berleluasa.,.

Setelah lahirnya nabi muhamad pada tahun 570 masihi pada masa ini islam kembali bersinar menanti untuk di sebarkan..dan pada ketika nabi Muhammad berumur 40 tahun turunnya wahyu pertama di gua hirak iaitu surah al alaq.. pada ketika inilah dakwah nabi bermuala pada mulanya nabi berdakwah secara rahsia selama 3 tahun dan akhirnya secara terang terangan selama 10 tahun sehinggalah tersebar luas di mekah dan seterusnya di madinah..

Ketika di madinah nabi muhamad dpt mengumpul seramai 313 kekuatan umat islam.. dan pda ketika itulah berlakunya perang badar kira2 313 kekuatan tentera islam.. inilah sejarah pertama islam menewaskan org kafir..walaupun tentera islam sedikit berbanding tentera kafir tenyata tentera islam sangatlah kuat..kerana apa?? Kerana patuh kepada ketuanya..

Pelbagai peperangan berlaku…dalam proses mengembangkan agama islam.. sehinggalah zaman kewafatan nabi.. pada ketika ini para sahabt tidak mengebumikan jenazah nabi sehinggal menlantik seorg khalifah untuk menganti nabi.. mereka tahu apa yg akan berlaku jika tiada pemimipin atau ketua.. setelah kewafatan nabi para sahabat iaitu abu bakar assidiq telah meneruskan perjuangan dakwah nabi selama dua tahun..pelbagai masalah mengenai islam dpt di perangi seperti murtad, serta nabi palsu..dan seterusnya menseistematikkan pemerintahan islam..

Setelah zaman abu bakar,.. umar bin khatab telah mengambih alih untuk meneruskan misi dakwah ini..umar memerintah selama 10 tahun dan pad ketika ini islam berkembang dgn luasnya dan islam juga dpt menakluki negara2 arab seperti Syria,palestin,mesir,..seterusnya zaman usman hamper 12 tahun dan pada ketika ini juga islam dpt menakluki beberapa Negara seperti amnenie, khurasan, utara afrika..seterusnya kepd zaman saidina ali sehinggalh pada zaman umayyah...


sambungan seterusnya untk mengetahui zaman turun jatuhnya islam..............


No comments:

Post a Comment