Monday, March 5, 2012

FITNAH ISTIKHARAH

Sebut sahaja solat sunatIstikharah, yang tergambar dalam minda kita ialah solat untuk memilih pasanganatau mencari jodoh. Ramai yang beranggapan apabila selesai melakukan solat ini,apabila mendapat petunjuk melalui mimpi itu adalah petunjuk ALLAH. Tanggapanini adalah satu tanggapan yang salah kerana, mimpi boleh di kategorikan kepadadua bahagian iaitu mimpi dari ALLAH dan mimpi mainan dari syaitan. Itulahtanggapan songsang masyarakat hari ini, khususnya orang melayu yang beragamaislam mengenai solat sunat ini.

Ada juga peristiwa apabila dilamar oleh seseorang pemuda, jawapan yang di jawab setelah melakukan solatistikharah “maaf ustaz, ana tak jumpa ustaz dalam istikharah ana.”Kadang – kadang Istikharah tidak datang melalui mimpi, istikharah juga bolehdatang melalui ketenangan jiwa untuk memilih atau membuat sesuatukeputusan. Kelemahan di dalam segenapmasyarakat hari ini suka mengunakan solat ini sebagai satu wadah yang membawakepada fitnah di dalam agama.

Untuk mengelakkan daripada fitnahistikharah ini berleluasa, sebenarnya kita perlu tahu apa tujuan solat sunatini di lakukan, serta kelebihan dan manfaatnya kepada ummat islam.

SOLAT SUNAT ISTIKHARAH

Solat sunat Istikharah membawamaksud “meminta Allah mengilhamkan sesuatu dalam setiap sesuatu urusan”. Istikharah adalah senjata orang beriman dalam menghadapi urusan agar dapatmembuat pilihan yang tepat. Urusan itu tidak sahaja melibatkan pemilihanbakal pasangan tetapi turut merangkumi soal-soal seharian yangberkaitan dengan rumah, kenderaan, kerja dan sebagainya.

Kesimpulannya solat sunat istikharah iniadalah untuk memohon petunjuk dari ALLAH tentang perkara yang menimbulkankeraguan dalam kehidupan seharian untuk membuat sesuatu penentuan atau pilihan.

Solat istikharah sebenarnya dilakukanbagi menggantikan upacara pada zaman jahiliah iaitu meramalkan masadepan berpandukan kepada berhala dan syaitan. Ini bagi mengelakkan golongantersebut mengambil kesempatan atas kejahilan manusia bahawa kononnya merekamengetahui masa depan.

Dalam hadis daripada Jabir r.a.,beliau berkata bahawa Rasulullah s.a.w. mengajarkan istikharah kepadakami dalam segala urusan sebagaimana Baginda mengajar kami sesuatu surahdaripada al-Quran. Sabda Baginda: Jika salah seorang daripada kamu berkeinginanuntuk melakukan sesuatu, maka hendaklah dia mengerjakan solat dua rakaat diluar solat wajib. (Riwayat Bukhari)

Malah, menurut al-Imam al-Nawawi, seseorang yang melakukan istikharah,maka dadanya akan terbuka luas untuk sesuatu urusan, malah dia akan terlihatkebaikan pada perkara yang akan dilakukan atau sebaliknya. Al-Zamlakanipula mengatakan: “Jika seseorang mengerjakan solat istikharah dua rakaat,maka hendaklah dia setelah itu melakukan perkara yang kelihatan baginya, samaada dia berasa senang ataupun tidak, kerana kebaikan itu berada dalam jiwanya,sekalipun jiwanya tidak menyenanginya.”

Tiada sebarang keterangan yang menunjukkan seseorang yang bersolat sunat iniakan memperoleh petanda tertentu melalui mimpi atau sebagainya. Namun begitujika berlaku petunjuk seperti itu ia merupakan nikmat Allah. Urusan yangdilakukan itu akan dipermudahkan oleh Allah dan diberikan keberkatan. Sekalipundi dalam keadaan yang lain, Allah akan memberikannya sesuatu kebaikan yanglain. Malahan dia akan sentiasa mendapat kebaikan dalam semua urusannya.

Oleh yang demikian, hendaklah menyerahkan pada YangMaha Kuasa untuk memilih atau membuat sesuatu keputusan,dengan mengharapkan sebulatpengharapan agar ditunjukkan Allah untuk mendapatkan pilihan yang terbaik. Jikakeraguan masih mempengaruhi fikiran untuk menentukan pilihan, ulangilah solatistikharah dan membaca doanya, walaupun pengulangan sampai 7 kaliberturut-turut. Selepas itu, bertawakkal kepada Allah, pilihlah salah satudaripadanya, ambillah yang mana arah ‘hati’ lebih cenderung setelah berdoa.Jangan menimbulkan lagi keraguan, yakinlah bahawa itu adalah pilihan terbaikdari yang Maha Kuasa.

Jangan merasa kecewa andai ternyata dalam keputusanyang dipilih menimbulkan keinginan yang tidak disukai. Ingatlah bahawa iniadalah yang telah digariskan pada azali yang tidak dapat dielakkan, besarkemungkinan mengandungi hikmah, membawa kebaikan dimasa akan datang, hendaklahtetap mempunyai husnuz-zan kepada Allah.

Akhir kalam, untuk menghasilkan solat istikharah yangmatang, kita perlulah melapangkan jiwa daripada segala kelazatan dunia sertaberserah segala – galanya kepada ALLAH yang ESA. Ada juga perkara,apabila telah melakukan istikharah untuk memilih pasangan, hatikita semakin hilang cinta kepada orang yang kita kehendaki, mungkin dari situALLAH sengaja hendak menguji kita bahawa, setiap manusia perlu mencintaisepenuh – penuh cintanya kepada sang pencipta (ALLAH), sebelum mencintaimanusia.


Dari Anas ra. katanya Rasulullahbersabda:
“Tidak (sempurna) iman seseorang kamu, sebelum ia lebih mencintai aku (ALLAH)daripada mencintai ibu bapaknya, anaknya dan manusia umumnya.” (HR shahih Bukhari )

No comments:

Post a Comment