Friday, March 23, 2012

ceritatera Fara Nasha



Bismillah..

Bermulanya dengan gurauan semata dan akhirnya bertukar gurauan kepada realiti. ya ALLAH sungguh ku tidak sangka..

ini bukan bidang saya, cuma saya minat ke arah itu, tetapi dengan minat segala - galanya akan berubah, minat dapat mengatasi segala - galanya.

hari ini bagaikan mendapat teman baru, teman kepada sang kasih, datanglah si perindu, kisah rindu debat, aku tidak bisa menipu, kerana aku mengenali diriku, aku memang sangat rindukan kisah ini..


segalanya bermula di sini, aku mempelajari segala ilmu di sini. walaupun pada mula agak "bengong" sebab saya langsung tidak pernah terlibat dengan debat seumur hidup saya, hatta di sekolah saya cuma pernah mewakili "forum, & syarahan bahasa arab".. debat, sewaktu di dalam kelas sahaja.


tetapi, pada permulaan ini, kami berjaya sehingga ke semi final, ini adalah permulaan yang sangat terbaik. kami yang padanya zero0% langsung tidak tahu apa itu debat, dan akhirnya dapat mengetahui sedikit ilmu mengenai debat. - Terima kaseh Geng Orator UDM -


ku sangka panas sampai ke petang, rupa- rupanya hujan di tengahhari.. pada tanggal 9/92010, aku di hujani dengan kegembiraan bercampur kedukaan. aku menerima surat tawaran ke timur tengah. dan aku pasti YA! pada jawapan diri, kerana aku sememangnya ingin berjuang di medan ini sejak di bangku sekolah lagi.


di medan ini, hati sunyi seketika kerana dunia ini sangat berbeza dengan dunia UDM. ya ALLAH aku sangat merindui kawan - kawan aku! gelak tawanya, gurau sendanya..


Namun perjuangan ini pasti aku akan teruskan. demi masa depan dan cita - cita. segala yang manis akan ku pahat di dalam kamus kehidupan ini. terima kasih seadanya.



di medan ini aku bertarung dengan ilmu - ilmu yang akan menjadi bekalan kepadaku sebelum pulang ke tanah air tercinta. suka duka, pahit manis akan ku telan demi mengutip mutiara yang berada tanah syam bumi barakah ini....


pada mulanya aku fikir minat debat aku akan berakhir tatkala aku melangkah keluar dari UDM, tetapi ALLAH mengetahui segala - galanya apa yang tersurat dan tersirat di dalam hati hambanya.


"terima kasih, bro huzaifah & khairy atas kerjasama dari anda.. maaf andai tidak dapat jadi teamate yang terbaik"..

terpanggil apabila untuk memberikan persembahan debat pada majlis maulidur rasul di tanah gersang bumi mafraq barakah ini... dan akhirnya terus ke "debat 1 malaysia" di EMJ..


"jutaan terima kasih, kepada teamate kak farhana, bro huzaifah, sulaiman, suady, dan khairy..saya mintak maaf salah dan silap kerana tidak dapat menjadi teamate yang baik..





dan kini, kaki ini terus melangkah dari satu tahap ke satu tahap... walaupun kadang kala aku rebah, tetapi aku perlu bangun semula kerana perjuangan masih belum tamat...

Terima kasih kepada keluarga oratorians..!




"Apabila berpetah, jangan sampai tersalah langkah,
Apabila berkata, beringat badan akan binasa,
Apabila menghakimi, jangan sampai salah ditafsiri,
Apabila bertingkah, beringat sebelum melangkah,
Apabila berucap, jangan terlalu meninggi diri,
Apabila berdebat, beringat
jangan menyerah sebelum kalah!"






No comments:

Post a Comment