Thursday, May 12, 2011

merenung masa depan..

fuh!!! lame gile x bukak blog ni.. rase mcm dah berabuk la plak... sory3 kepd all my fren.. actually... busy sgt la... sory ek..

kehidupan.. sering dikaitkan dgn pengalaman suka dan duka.. saat ini aku lemah tidak terungkap dengan kata2.. itulah kehidpan..

terungkai satu permasalahan tika mana aku di uji... kenapa dunia ini penuh dgn ketidak adilan,, sedangkan allah menyuruh setiap manusia bertindak secara adil dan saksama.. namun dewasa kini ramai masyarakat baik segi islam ataupun tidak mereka sering tidak berlaku adil.. salah siapakah semua ini??

namun kita sebagai pelajar ataupun mahasiswa seharusnya mencari bagaimanakah harus untuk menyelesaikan permasalahan ini..

mencari permasalahan serta menyelesaikannya.. tidak pun berfikir untuk mencari kesangsiannya...

dewasa kini, jika satu persatu kita lihat baik dari segi sudut pendidikannya, politiknya mahupun ekonominya.. kesemua itu harus di kaji semula.. banyak permasalahn yg akan timbul jika apa yg terlaksana di malaysia kini berterusan..

jika kita fikr dari satu sudut, bagaimanakah negara malaysia kini?? adakah sebuah negara islam yg betul2 islam? ataupun islam sekadar nama??... fikir3kan serta renung2kanlah...

baiklah, jgn marah jika saye katekan malaysia islam atas nama!!... kerana ape??? kerana kita lihat, kebanyakan remaja kini bagaimana cara pakaian serta pergaulan mereka?? pergaulan bebas serta banyaknya berlaku penzinaan!! jika di tanya tentang islam?? apa jawapan mereka??!!

masalah - masalah inilah yang akan menyebabkan islamophobia!!... bagaimana kita hendak menarik agama lain untuk masuk islam, sedangkan org yg beragama islam sendiri tidak tahu ape tu islam!!...

mengenai isu agama islam mahu di tukar di malaysia!! baiklah... saye memang tidak bersetuju... tetapi mustahil untuk di ubah kerana malaysia mempunyaai perlembagaan, perlembagaan tidak boleh di pinda oleh sesiapa, hatta perdana menteri sendiri!!..

saya pun memang tidak bersetuju jika islam ditukar,,,tetapi kita harus ingat!! perkara2 yg mendatangkan islamophobia itu sebenarnya datang dari siapa??? dari umat islam sendiri.. kita perlu muhasabah diri kita sebagai umat islam... kemanakah arah tuju kita sebagai hamba allah.. ataupun islam sekadar nama...

saya percaya, kebanyakan org di malaysia kini, islam atas nama.. namun dari segi ibadat langsung tidak berlandaskan islam..kenapakah semua ini harus berlaku??? kemanakah tittle sebuah negara islam itu??!!!!!

kenapa kita perlu marah jika org kristian mahu mengambil alih agama??? saya rasa tidak perlu kot... bukan saya berniat untuk jadikan kristian sbg agama rasmi... tetapi kita harus ingt...jika semua perbuatan kita seperti pergaulan bebasnya, zina, riba, kelab malam, dan pelbagai lagi umat islam lakukan... tidakah perbuatan ini menyerupai orang yahudi????!!!

renung2kanlah... janganlah kita hendak bergaduh sesama sendiri, menuduh parti itu salah, parti itu kafir, parti itu islam... saya tidak mahu untuk menyokong mana2 pihak,,, dan bukannya untuk menjadi rakyat yang di atas pagar... sebagai seorang mahasiswa saya akan lebih banyak berfikir untuk kebaikan negara malaysia kini dan selamanya.....

tepuklah dada, tanya iman anda.. jika mahu malaysia aman sebagai sebuah negara islam sebenar bukan islam sekadar nama!!....

No comments:

Post a Comment