Wednesday, May 18, 2011

alahai student islamic oiii...?!

bismillah.........



dengan nama allah aku membuka tinta blogger ni...kononye nak post sumthink newla.. tp aku xsure la benefit x tuk korg sume,. tp ape pon...juz nak bg perkongsian je..

baiklah... jari aku pon dah menari nari dah ni nak tulis satu artikel yang selalu bermain - main dalam fikiran aku ni..

perkara yg nak aku bincangkan ni bukannye pasal ape pon.. juz menengur kawan kawan di luar sana,. aku bukanlah layak untuk menengur korg sume... tapi.. as a muslim aku perlu untuk lakukan semua itu demi maruah agama aku...

ada dua persoalan kat sini aku nak ajukan kat korg semua...

o.klah persoalan yg pertama :

Dari pemerhatian aku, sebgai seorang mahasiswa islam...

Sebenarnya lah... aku nak tanya sikit la kat student3 kat luar sane tu.. baik dalam negara or luar negara...

kenapa ek, student3 pengajian islam tidak melambangkan ciri2 islam tu?

jgn marah ek, dgn soalan aku ni.. ye! aku taw aku x perfect sgt mcm korg.. tp atas nama satu agama, aku perlu menjelaskan ape yg korg x jelas kt sini..

o.klah kenapa aku tanya soalan macam tu kat korg?? :

dasar pemerhatian akulah, kebanyakannya.. pelajar pengajiannya islam jugalah menyumbang kepada kebobrorokan agam islam itu sendiri.. atas rasional apa aku katekan kt sini :-
1. jika di perhatikan memanglah student islamic ni belajar tentang islam.. tp an,. aku ase blajar klaw tak berkat dan tak ikhlas tak gune gak.. sory la gune bahasa kasar.. tp seriouslly aku nak ckpkan.. dah korg tu taw mna yg haram, mana yg halal lepastu sebok nak berkapel, sebok nak pakai baju tak cukup kain tu pasai pa?

aku tak ckp la semua pelajar islamic wat mcm tu..tp adekan sebahagian student islamic yg wat mcm tu!..

bukan aku nak marah, tp korg pikir2 lah sendiri korg dah besa.. tp aku rase kecewa dan terkilan.. sebb korg ni memang la asal dari sekolah agama kan.. ye la klaw x dari sekolah agama mcm mne korg dpt kos islamic ni kan.. korg belajar kerana ape ek??...
tajdid niat balik ek, muhasabah diri tu.. siapakah kita sebenarnya dan apekah hala tuju kita...

ingat maruah agama terletak pada kita sebenarnya.. kitalah yg bakal pemimpin pada masa akan datang.. jgn belajar kerana terpaksa.. kita juga adalah pendakwah.. !!

2. selesai satu kes... yg keduanya pulak.. aku nak tanya pulak budak2 yg sebok nak belajar kat middle east ni...

o.klah dulu la, tym aku kat skolah aku pikir law nak blaja kat middle east ni kene dpt result gempak2.. law xdpt result gempak kompem xdpt g... tp an setelah aku berjaya ke middle east ni.. tanggapan aku kepada perkara itu meleset..

nak taw x kenapa?? sebenarnyelah.. klaw nak blajar kat oversea ni lakan... korg xyah pikir susah2 pon.. asal ade duit, jalanlah... even result korg x gempak mana pon.. kompem dpt.. tu la.. dunia~~

abaikan perkara tu.. masuk kpd topik asal kita...

persoalan kepd student middle east :

kenapakah allah takdirkan kita belajar di bumi berkat ini??
apakah tujuan dan matlamat kita datang ke sini?

adakah, untuk berkenal kenalan dgn org arab?.,tak pun adakah untuk melancong?, ataupun datang sini, nak usha2 anak dara org pastu kawen!!

hah!! kahwin???.... isu yg best bila nak kupaskan... korg mesti suka la... tipulah kalau dalam seminggu tu x cite pasal kahwin kan??.. bg aku tak salah pun kalau nak mencari pasangan hidup.. tapi.............


banyak tapinya... bukan aku tak sokong pun budak3 yg nak kahwin awal ni, memang bagos.. sebbnya kurglah gejala maksiat tu.. btol x?!

tp, tujuan kita dtg sini untuk belajar!... ( skema sgt la ko ni.. bknnye kt skolah lg, dah kt u la wei..!) .. ye, aku taw la kita dah kat u,, tp aku sedih dgn sikap korg semua.. korg langsung tak peduli apa yg belaku kt dunia skunk!.. o.klah dunia tu telalu besarkan... korg langsung x peduli tentang negara kita..

(dah, kahwin pon boleh pikir la wei..)..ye..memang lepas kahwin boleh pikir pasal negara kita... tp kan, korg ade terbace x, berapa ramaikah org skunk ni, kahwin lepas tu cerai??...

kes baru3 ni, di laporkan seramai 1,135 pasangan yg bercerai usia perkahwinan tak sampai setahun.. persoalannya di sini, atas rasional apakah mereka berkahwin?? adekah sekadar melepaskan hawa nafsu?

faktor2 belaku penceraian di sebabkan tak pandai nak uruskan rumah tangga..

tu baru kes kat terengganu.. kat tmpt lain kite tak kira lagi.. so mcm mane ni.. warga2 middle east??

adekah kamu semua mahu mengikut langkah mereka semua?? nauzubillah..

bangkit warga2 middle east... jgn asyik tidur di baluti hirom yg tebal.. bangkit banyaklagi misi untuk anak bangsa perlu kita lakukan..

semoga misi dan usaha kita mendapt redha allah...

No comments:

Post a Comment