Saturday, July 30, 2011

ukhuwah itu indah 1

bismillah

fasal soifi (musim panas) ini tidak sama dengan fasal - fasal yang lain. kali ini aku melangkah ke satu tapak ke satu tapak ke depan.. namun pada fasal ini, aku di uji sekali lagi dengan satu ujian yang amat perit untuk ku telan.

seperti negara - negara lain, sebelum masuk ke dalam universiti, pasti mempunyai pusat bahasa.. masuk kali ini, aku sudah 3 kali masuk kedalam pusat bahasa tersebut., akibat kegagalan demi kegagalan. aku mencari satu punca serta sebab dan akibat kenapa aku tidak berjaya pada fasal awal dan fasal thani??

pelbagai soalan bermain - main di dalam fikiranku,

"apa lagi yang tidak cukup ni?" desusku dalam hati

sedangkan segala persediaan aku susun dengan rapi..namun kegagalan juga natijahnya..

astagfirullahalazim... aku beristigfar panjang...

berdoa memohon petunjuk dari ilahi, adakah kali ini aku di uji lagi??

teringat kata - kata seorang senior yang mana pada ketika itu aku bersamanya pergi ke IRBID untuk bermain boling..

"fara kene ingat, duduk kat tanah syam ni banyak dugaannya.. kadangkala kita sahaja yg tidak nampak, jangan jadikan ujian itu satu kesusahan, tapi jadikan ujian itu sebagai satu pengalaman! "

tersentak apabila terdengar kata - kata yang keluar dari mulutnya.. ya ALLAH, aku amat berdosa denganmu, aku tidak pernah bersangka baik dengan apa yg berlaku.. ya ALLAH ampunkan aku..

aku meratap kesedihan...rupa - rupanya janji ALLAH itu indah..di sebalik kesusahan aku terima manisnya..

fasal soifi ini, aku tekad untuk keluar dari markaz lugha ini!!
bisikku dalam hati..

ya ALLAH panasnya,, bahang sungguh bumi syam ini tatkala pada musim panas. dengan kudrat yang ada aku melangkah meneruskan perjuangan di sini..

sehinggalah hari peperiksaan akhir..

"alhamdulillah selesai semuanya.. harap - harap lepaslah kali ni" desusku dalam hati
namun di sebalik kegembiraan aku termenung jauh di satu sudut..

"susah jugak soalan tadi.. aku risau kalau - kalau ada kawan - kawan yang tidak dapat menjawab dengan baik".. aku memikirkan kerisauan...

selang beberapa hari kemudian.. result pun di tampal di dinding markaz lugha.. belum sempat untukku ke sana..

tiba - tiba, telefon bimbitku berbunyi. menandakan meseg masuk..

"salam, tahniah fara.. semua akhawat lepas kecuali k. asma'.."

aku tersenyum kegembiraan. dan terus bersiap - siap untuk ke markaz lugha,.. setelah itu bertalu - talu meseg masuk ke inboxku..

"ALHAMDULILLAH terima kasih ya ALLAH".. lafazku dengan penuh kesyukuran..
namun di sebalik kegembiraan itu.. aku sayu apabila teringatkan kak asma. ya ALLAH, sungguh hebat dugaan dia di tanah syam ini..

No comments:

Post a Comment