Saturday, July 30, 2011

ukhuwah itu indah 2

bismillah

kakiku terus melangkah menuju ke markaz lugha.. semua kertas yang di tampal di dinding aku cek.. untuk mencari namaku..

semua mustawa aku cek.. akhirnya namaku tercatit di bahagian pelaja khirij..
ALLHAMDULILLAH..

mataku merayap ke tempat lain,..melihat siapa lagi yang tidak lepas selain kak asma??
rupa - rupanya ada lagi 4 orang syabab pun senasib seperti kak asma..

tetapi aku musykil,, kenapa JAMIL pun tak lepas jugak? padahal dia sudah dua kali di dalam mustawa robe'..
politik apakah kali ini mereka lakukan? bisikku dalam hati..

setelah puasku meratap satu persatu nama di dinding.. aku terus berjalan pulang menuju ke sakan (asrama). belum sempatku keluar, aku terlihat di satu sudut..

gaya macam aku kenal je syabab - syabab ni.. aku terus mendekatkan diri, telihat salah seorang syabab wajahnya sayu menahan kesedihan..

"eh, jamil, amin, dengan azrul tu.." aku terus menyapa mereka..

"mmm, doktor ade tak hari ni?? kalau ada kite boleh bincang baik - baik dengan doktor kenapa dia tak bagi lepas??" soalku

"semua doktor takde.. dyorang da keluar".. balas amin

" mmm, xpelah kalau macam tu, esok kita turun sama - sama untuk selesaikan masalah ni, esok pastikan pelajar - pelajar yang tak lepas tu ade la.." balasku

" insyaallah.. ana cube kumpulkan".. balas amin..

aku terus beredar dari tempat tu.. sambil tu pelbagai persoalan demi persoalan bermain di fikiranku..

kesian juga apabila melihat kawan bersedih, bagi aku mereka bukan tidak pandai, dan bukan juga pemalas.. mesti ada sesuatu ni! desusku..

setibanya di sakan. aku terlihat, kak asma menangis keseduan. sayu di jauh sudut hati ini.. aku perlu tolong kawan - kawan aku! tegasku di dalam hati..

No comments:

Post a Comment