Saturday, March 10, 2012

Debat, Dakwah Dan Islam


Bismillah...

Dalam menjalani era arus kemodenan dakwah dunia hari ini, kita sering di lupakan dengan beberapa faktor yang membawa kepada ketidak matangan di dalam berdakwah itu. hakikatnya method dan cara dakwah ini menjadi bahan gelak tawa, serta perbalahan sesama sendiri.

kita harus sedar, kita di lahirkan di atas muka bumi sebagai khalifah. maka tugas dan amanah kita perlu di lunaskan supaya tidak di persoalkan di akhirat kelak. pada hari ini, apa yang saya lihat pergaduhan sesama sendiri sering berlaku, akibat daripada "masing - masing nak tunjuk bagus".

adakah ini yang harus di perjuangkan untuk ummah kita?.. persoalan saya, perlukah kita nak bergaduh sesama sendiri untuk mencapai matlamat dan hadaf yang sama?, ataupun sekadar hendak menunjukkan kehebatan diri kepada semua!.

menarik perhatian saya, lewat malam semalam pada tanggal 9/3/2012, apabila saya mengposkan satu nama kumpulan untuk para peserta daie untuk aktiviti di tempat saya, apa yang mengejutkan saya, apabila hebahan itu mendapat kekangan dan akhirnya membawa kepada bibit perpecahan!.

saya bukan hendak bergaduh sesama sendiri, namun apa yang mengecewakan saya adalah, kenapa perlu meninggalkan "komen" di dalam group khalayak ramai?! kenapa jika tidak berpuas hati terus sahaja menghantar "private messege" kepada saya?! mungkin dengan cara itu kita boleh bawa berbincg bersama. perlukah kita sebagai para pendaie jika di beri sedikit cabaran terus melenting tidak tentu pasal?!

kejadian lewat malam ini sungguh menyedihkan saya, lantas air mata kali kedua menitis di bumi syam tanah gersang MAFRAQ ini. saya amat kecewa dengan sikap "ANDA"!. saya taknak tahu apa sekalipun motif anda, namun apa yang saya inginkan, anda perlulah menjadi seorang yang terbuka dan berani menerima cabaran, ini baru sahaja cabaran kecil di medan bersama, belum tiba masanya lagi anda duduk di medan yang amat - amatlah mencabar saya harap anda faham!

walaupun kadangkala saya seorang yang pengecut, saya akui. namun tatkala berbicara mengenai berjalan di medan dakwah lantas hati kecil terus menjadi berani, bukan glamour yang saya inginkan, dan juga bukanlah pangkat dan pujian yang saya mahukan. tapi apa yang saya mahukan adalah "ILMU", supaya saya dapat bersama - sama berjuang di medan ini demi untuk agama islam tercinta.

bagi saya, di medan perdebatan bukan untuk menunjukan kehebatan diri, bagi yang pandai berhujah, dan bukan untuk menunjukkan kebodohan diri bagi yang baru hendak belajar berhujah. namun pada hakikatnya di medan inilah perlu kita pelajari ilmu "softskill", "isu semasa", "fakta - fakta kes", dan pelbagai lagi.

mungkin bagi pelajar yang bukan di dalam bidang agama, mengangap "DEBAT" ini hanyalah sebagai satu pergaduhan untuk mencari satu penyelesaian. namun berbeza dengan pelajar jurusan agama, perdebatan ini bukanlah untuk mencari "siapa betul dan siapa yang salah" tetapi pada hakikatnya ia adalah satu platform untuk melatih diri sebagai seorang pendaie untuk menyampaikan hujah berserta fakta kes berpandukan nas - nas al quran kepada masyarakat kelak..


## berjuang di medan ini teramatalah sukar
lantaran diri tertanya - tanya,
adakah aku layak untuk menghadapinya?
adakah aku mampu untuk mengharunginya?


aku hanyalah manusia biasa,
berdiri di atas paksi agama
berjuang untuk mendaulatkan agama
agar zaman khalifah dapat di tegak semula..



--INSAN KERDIL--
Fara Nasha
Hayy Janubi MAFRAQ
Universiti AL al BAYT JORDAN























2 comments:

  1. Design blog nie bertambah menarik.. Penulisan fara pun menarik.. tahniah2.. :)

    ReplyDelete
  2. terima kaseh bro! =)
    insyaallah kita cuba perbaiki apa yang kurang..

    ReplyDelete